
FAQ
FAQ
Her på siden har vi forsøgt at samle de mest almindelige spørgsmål vedrørende vores rejser. Finder du ikke svar på dine spørgsmål, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os. Du kan også læse mere i de generelle rejsebetingelser for Smilrejser.
Er I et helt nyt rejsebureau?
Nej, navnet er nyt, men vi har eksisteret i over 30 år og har stor viden, erfaring og ekspertise i at arrangere kvalitetsrejser i grupper med dansktalende rejseleder.
Hvad er jeres rejsekoncept?
Vi arrangerer grupperejser til det modne publikum med dansktalende rejseledere og med fokus på kvalitet og godt indhold. Vi har i mere end 30 år givet vores gæster opdagerglæde, fællesskab og nye indsigter, og det fortsætter vi med.
Hvordan bestiller jeg en rejse hos jer?
Det kan du gøre nemt og 24 timer i døgnet her på vores hjemmeside. Du er som altid velkommen til at kigge forbi kontoret til en snak og en kop kaffe eller ringe til os på telefon: 88 33 62 46 i vores åbningstid fra mandag til fredag mellem klokken 10 og 15. Vores mailadresse er info@smilrejser.dk.
Nyhedsbrev – kan jeg tilmelde mig det?
Ja, og så er du blandt de første til at høre om spændende rejsenyheder, arrangementer og meget andet fra vores store rejseunivers. Du tilmelder dig vores nyhedsbrev her.
Rejsegarantifonden – er i dækket?
Ja, det er vi naturligvis.
Annullering af rejse – hvad gør jeg?
Vi skal altid bede om at få en annullering på skrift, som skal sendes til info@smilrejser.dk. Har du tegnet en afbestillingsforsikring, skal du ligeledes kontakte dit forsikringsselskab skriftligt. Vi vil generelt anbefale, at du læser de almindelige annullerings- og afbestillingsregler, som du har fået tilsendt ved bestilling af din rejse.
Betaling af rejse – hvordan gør jeg?
Du kan betale med diverse kreditkort eller med dit unikke betalings-ID (kortart +71), der står på dit rejsebevis. Du kan også betale med MobilePay eller med et gavekort, hvis du er heldig at have sådan et.
Hvordan kan jeg komme i kontakt med jer?
Det kan du ved at ringe ind på telefonnummer 88 33 62 46 i vores åbningstid fra mandag til fredag mellem klokken 10 og 15. Du er som altid også velkommen til at skrive til os på vores mailadresse info@smilrejser.dk eller kigge forbi til en kaffe og en snak her på kontoret i København på Folke Bernadottes Allé 7, 2100 København Ø.
Hvor ligger jeres kontor henne?
Vores kontor er fortsat placeret lige ved Østerport Station. Adressen er Folke Bernadottes Allé 7, 2100 København Ø.
Hvor finder jeg jeres rejsebetingelser?
Du finder vores rejsebetingelser her.
Kan jeg følge jer på Instagram og Facebook?
Ja, du er meget velkommen til at følge os på sociale meder. Vi hedder Smilrejser, og her kan du blandt andet se skønne billeder fra vores rejser og få frisk rejseinspiration.
Kan jeg få tilsendt jeres rejsekataloger?
Ja, du kan tilmelde dig vores katalogservice. Så sender vi vores kataloger direkte til din dør, når de udkommer.
Følger I UM’s rejsevejledninger?
Ja, det gør vi.
Tilbyder I rejseforsikring og afbestillingsforsikring?
Ja det gør vi, og vi anbefaler alle vores gæster at have tegnet disse. Er uheldet ude, er det uvurderligt at have både afbestillingsforsikring og rejseforsikring. Læs mere om rejseforsikring og afbestillingsforsikring her.
Har jeg mulighed for at forlænge min rejse?
Smilrejser tilbyder som udgangspunkt kun de rejser, der er udbudt på vores hjemmeside samt i trykte annoncer og kataloger. Har du et ønske om forlængelse med yderligere en rejse på samme destination eller fortsætte på egen hånd efter endt rejse, er du velkommen til at kontakte os.
Modtager jeg faktura/rejsebevis, så snart jeg har bestilt min rejse?
Ja, ved bestilling af en rejse fremsendes et rejsebevis på mail sammen med generelle betingelser for køb af rejser hos Smilrejser. På rejsebeviset/fakturaen er der information om fly, tilvalgte produkter og betalingsbetingelser. Cirka 8-10 dage før afrejse fremsendes afrejsemateriale på mail, hvor bl.a. flyreservationsnummer, kontaktdetaljer til rejseleder og det opdaterede dagsprogram vil fremgå.
Busser – hvornår benytter I jer af dem?
Alle rejser hos Smilrejser er flyrejser. På rejsemålene benytter vi busser til transfer og udflugter. Vi benytter moderne turistbusser, der lever op til lokale lovkrav, ligesom det er en selvfølge, at køre-hviletider overholdes.
På de fleste af vores rejser er det muligt at bestille plads på de fire forreste rækker i bussen. Der er ikke tale om fast plads, men en garanti for plads forrest i bussen. Vi opererer ikke med faste pladser i bussen, men har man specielle hensyn, der nødvendiggør en speciel placering, plejer de øvrige deltagere at være flinke til at tage hensyn til hinandens behov. Vi noterer naturligvis også gerne bestemte ønsker til rejselederen, men vi kan ikke garantere en bestemt placering på de enkelte udflugter.
Kan jeg være sikker på, at rejselederen taler dansk?
Til det spørgsmål er svaret et klart ’ja’ – og ovenikøbet kan du være sikker på, at rejselederen har mange års erfaring. En god rejseleder er alfa og omega, og langt de fleste af vores rejseledere bor fast i de enkelte lande og har gjort det i årevis. De kan derfor bidrage med interessant information og personlige historier fra dagligdagen i et omfang, som ellers ikke ville være muligt. Her kan du læse mere om vores rejseledere.
Turistskatter – hvordan fungerer det?
Flere og flere lande har indført en lokal turistskat. Denne skat skal betales i kontanter direkte på hotellet af hver enkelt rejsende, og pengene går til den lokale kommune. Turistskatten er personlig og afhænger af det antal nætter, som man overnatter på det enkelte hotel. Beløbet varierer mellem 0,50 og 5 euro per person per nat, afhængig af den enkelte kommune og standarden på det enkelte hotel.
Hvordan fungerer det, når jeg bestiller enkeltværelse?
På vores rejser benytter vi almindelige enkeltværelser eller dobbeltværelser til én person. Tillæg og muligheder vil fremgå i vores kataloger og under de enkelte rejser på vores hjemmeside. Vi gør opmærksom på, at det ikke er muligt at bestille et halvt dobbeltværelse, som evt. kan deles med en anden rejsende.
Hvad forventes der af min fysik på rejserne?
Det er vigtigt, at du på vores rejser er 100 % selvhjulpen, og for at deltage i en rejse kræves almindelig god fysisk form. Er du dårligt gående, og eksempelvis afhængig af stok eller rollator, kan du ikke forvente at få fuldt udbytte af rejsen. Det forventes, at du i så fald udviser forståelse for, at der er udflugter, du ikke kan deltage i, eller at rejselederen kan bede dig om ikke at deltage i en given udflugt eller et arrangement.
Bliver der tid på egen hånd på rejserne?
På mange af vores rejser er der gjort plads til én eller to fridage, hvis du altså ikke vælger at deltage på en af de spændende ekstraudflugter, vi som oftest tilbyder. På den måde bliver der altså både mulighed for, når du rejser med Smilrejser, at opleve så meget som muligt, men også have tid på egen hånd og til fordybelse.
Gennemføres rejserne med garanti?
Der er ikke noget værre end at modtage besked om, at en rejse, du har glædet sig til, må aflyses på grund af manglende tilslutning. Vi kan desværre ikke give 100 % garanti, men det er heldigvis yderst sjældent, at vi må skuffe nogen. Skulle det ske, tilbyder vi en kompensation på kr. 500 per person til køb af en anden valgfri rejse i vores program, og ellers får du naturligvis hele det indbetalte beløb tilbage. Vi bestræber os på så tidligt som muligt at give vores gæster melding omkring en aflysning af en rejse, så der er bedst mulige chancer for at finde et godt alternativ.
Vi er en gruppe, der skal ud at rejse – kan vi få skræddersyet et tilbud?
Er I en forening, en virksomhed eller en gruppe venner, der ønsker at få arrangeret en skræddersyet grupperejse (typisk 10-12 personer) til et eller flere af vores rejsemål, så kontakt os gerne personligt.
Kan jeg få bro-rabat, hvis jeg ikke bor på Sjælland?
Til alle rejser med afrejse fra København har vi valgt at yde et tilskud til transport på 250 kr. per person, hvis du bor vest for Storebælt eller på Bornholm.
Hvor kan jeg henvende mig med klager?
Vi oplyser om, at der er oprettet en fælleseuropæisk online klageportal. Link hertil: ODR-platformen
Vi opfordrer dog altid til, at du retter henvendelse til os, hvis du oplever noget utilfredsstillende.